Na čo sa učíme . . . ?

11. júna 2013, yoshisnipo, Nezaradené
Neraz som sa stretol s klasickým študentským: 
"Na čo sa učíme =vlož zbytočnú vec sem=?"


Za zbytočnú vec si môžete dosadiť tie zaujímavé oblasti vedných odborov,
akým sú slovné úlohy alebo uhly rovín z matematiky, vetné členy
zo slovenčiny a podobné, bežnému človeku zjavne nepodstatné veci. Táto
veta je, žiaľ, výsledkom zlého vyučovania na školách. Žiaci dostávajú
kvantum informácií, ale nik im nehovorí, načo to je, ako sa to dá použiť
a prečo je to dôležité ovládať. Je to, ako keby ste pravekému človeku dali do
ruky kalkulačku a naučili ho, čo to robí. Je to super, ale na čo mu to má byť?

Zastávam názor, že každé učivo v škole je zužitkovateľné. V prvej rade,
nik nevie, čím v budúcnosti bude. Kedysi sme chceli byť astronautmi,
policajtmi, baletkami alebo lekármi. Dnes sme čokoľvek: od predavačov
hranoliek v mekáči až marketingových poradcov pre dopyt vo VeWéčku.
To vám ale nie každý učiteľ povie. Druhá vec je tá, že poznatkov sa ľahučko
pridŕža filozofia toho, čo sa učíme. Nik vám nepovie, že ak pochopíte uhly
rovín a zvládnete chápať zobrazovaniu vecí a prierezy, tak dostanete
základy analytického myslenia proti bludom, ako sú zlé prirovnania, logické
chyby ("slippery slope") alebo pochopíte, ako sa mení náš názor na vec,
ak zmeníme pohľad na vec (čo je pre jedného guľa, je pre iného vajce,
a pre ďalšieho dokonca iba kraslica).


(Niektorí možno nebudú chápať, aký to ma súvis, pokúsim sa vysvetliť.
Prirovnania v debatách: Ak legalizujeme homosexualitu, tak potom bude
legalizovaná aj pedofília a zoofília! - Presunutý vzťah dvoch právne
(druhovo) rovnocenných ľudí do roviny dvoch právne (druhovo)
nerovnocenných bytostí. Toto mi napadlo ako prvé, ale myslím, že Vás
napadne omnoho viac ďalších prirovnaní, ktoré sú robené zle. Ešte jeden
príklad uvediem: Teória Darwinovej evolúcie je zlá, lebo to by aj napr.
budovy by mali začať psou búdou, a v priebehu dejín sa meniť na domy,
paneláky a mrakodrapy! (Smejte sa, aj s takýmto "argumentom" som sa
stretol.) -- Realita: Je to blbosť, lebo dom sám o sebe nie je živý a nemôže
mutovať, a istá evolúcia našich obydlí prebehla, od jaskýň, cez chatrče,
obrovské chaty,až po kamenné domy, tehlové domy, bytovky, paneláky
a mrakodrapy. V podstate ide o prenesenie jednej množiny z jednej roviny do
úplne inej roviny, v ktorej neplatia zákonitosti predchádzajúcej roviny
(roviny nie sú rovnobežné).)


To sú len roviny, čo taká slovenčina? Na čo nám je vedieť podmet,
prísudok, prívlastok a pod? Odpoveď: pre to, aby ste poznali a ovládali svoj
jazyk, a dokonca aby sme sa naučili ovládať a používať jazyky cudzie.
Kopa ľudí má slovenčinu za zbytočný prežitok a píšu ako prasce. Ako sori,
ale tkito text neda cytat. Rozumiem, "chybička se vloudí", ale od toho tu je
množstvo softvéru na opravu hrúbok, a poznať správny slovosled je tiež
dôležité. Dokážem pochopiť, že niekomu "je to jedno, veď mu rozumieš
a dohovoriť sa dohovorí". Problém je v tom, že taký človek mieri zväčša
niekde medzi ekopolisákov, automechanikov, alebo športovcov. Potom sa
divíme, že nás reprezentujú hráči, ktorí nevedia povedať rozvité súvetie bez
toho, aby začali: "Tak, určite ...", aby v ňom nebola štylistická chyba
a aby to nevyznelo, ako rozhovor so škôlkarom. A nikomu to nevadí. Nuž, máme
čo sme si zasiali, a môžme nadávať,aké sú dnešné deti amorálne, hlúpe
a neposlušné. Sú to totižto naše deti. A sú také, aký boli ich rodičia.
To už je ale na inú diskusiu :)


Je na čase začať naše deti učiť nie len, že existuje VEC,
ale aj na čo sa tá VECPOUŽIŤ.
Je na čase začať naše deti učiť nie len, čo je to MORÁLKA,
ale aj prečo je dôležitá. Nechať ich pýtať sa a vyzvedať,
a dať im informácie, ktoré chcú, lebo ak ju nedostanú od vás, tak si ju
budú zháňať inde. A potom deti, ktorým nedáme informácie, sa naučia veriť
preludom, alebo sa začnú správaťinak, ako sme ich učili, lebo si našli to,
čo sme im my nechceli povedať, ale zo zdroja, s ktorým nesúhlasíme.
A dôležitá vec na koniec, naučiť deti rozmýšľať. Nelipnúť na dogmách, ale
nechať ich pýtať sa nie len tie príjemné otázky (napr.: čo je to svadba?),
ale rozmýšľať aj nad tými nepríjemnými (napr.: prečo (ne)veríš v
Jahveho/Allaha/Krišnu/...?) a nedávať im odpoveď dogmatickú, ale
filozofickú, nech aj oni porozmýšľajú a naučia sa rozmýšľať.
Menšie upresnenie:
Použité príklady sú prvé veci, ktoré mi napadli, prosím berte ich ako
neutrálne príklady, ich obsah berte matematicky,nie ako diskusnú rovinu,
keďže použité príklady nemajú byť "podstrkovanie" nejakého názoru, s
ktorým nesúhlasíte, alebo na ktorý máte iný pohľad.
Menšie upresnenie 2: Nehovorím, že by bola
práca automechanika či pracovníkaodpadovej služby podradná, to ani
náhodou. Len hovorím o tom, že pri týchprácach nezáleží od spôsobu
vyjadrovania sa, preto medzi týmito ľuďmi jeviac gramatiku nesprávne
používajúcich ľudí, ako medzi policajtmi, právnikmi alebo lekármi ... ok,
lekársky škrabopis je kapitola sama o sebeale na to tu máme dneska
počítače :)


P.S.: Nebojte sa ma upozorniť na gramatickú chybu. Snažím sa, ale občas
sa škaredo seknem. Ďakujem za porozumenie.